زیبایی مو نه تنها بخشی از زیبایی ظاهری هر فرد است، بلکه نشان دهنده سلامت بدن اون نیز می باشد. تقویت مو و سلامت مو روش های مختلفی دارد که در اینجا بخشی از مهمترین نکات مراقبت از مو و تقویت موی سر گفته شده است. حتما برای آموزش بیشتر موارد زیر را هم مطالعه کنید.

مراقبت از مو

مراقبت از موی چرب

مراقبت از موی خشک 

روش های تقویت مو:

مراقبت صحیح از مو: یکی از مهمترین نکات برای تقویت مو استفاده از محصولات مراقبت از مو مناسب است. استفاده از شامپو های گیاهی، شامپو تقویت کننده مو و صابون تقویت کننده مو یکی از راه های تقویت موهای شماست.

اگر دچار ریزش مو هستید از محصولات ضد ریزش مو سایت حتما استفاده نمایید.

نکته دیگر استفاده کمتر از سشوار، اتو مو و ابزارهای حرارتی که باعث آسیب رساندن به موهای شما خواهند شد. تحقیقات نشان داده که فاصله سشوار از موها باید حداقل 15 سانتی متر باشد تا آسیب به موها کمتر شود.

ماساژ منظم پوست سر به تقویت موی شما کمک خواهد کرد. برای ماساژ مو می توانید از انواع روغن تقویت مو استفاده کنید. 

تحقیقات نشان داده که ماساژ 4 دقیقه ای در طول روز به مرور باعث تقویت و افزایش رشد مو ها خواهد شد.

سعی کنید که موهایتان را به دفعات مناسب و حداقل 2 تا 3 بار در هفته بسته به جنس مو شستشو دهید. البته موهای چرب نیاز به شستشوی بیشتر هم دارند.

استفاده از ماسک تقویت مو را فراموش نکنید.

به یاد داشته باشید که بعد از حمام، موهایتان را در حالت خیس شانه نکنید.

موهایتان را به طور منظم کوتاه کرده و نوک گیری کنید تا تقویت شده و دچار موخوره نشوید.

تغذیه مناسب: یکی دیگر از عوامل مهم در تقویت مو، تغذیه صحیح است. مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین و ویتامین و مواد معدنی ضروری می تواند باعث تقویت موی شما شود. غذاهایی مانند تخم مرغ، ماهی، گردو، سیب زمینی، اسفناج و بسیاری از مواد غذایی مفید دیگر برای شما ضروری است.

مصرف امگا-3 هم باعث تقویت فولیکول های مو و بهبود کیفیت تار مو می شود.

مصرف غذاها با طبع گرم و تر مانند گوشت گوسفند، بادام، انجیر، خرما و سیب به شما توصیه می شود.

کاهش استرس: استرس دلیل مهمی برای ریزش مو است. تمرینات آرامبخش مانند یوگا و مدیتیشین می تواند باعث آرامش شما و کاهش استرس شما گردد. داشتن آرامش، ورزش و خواب کافی به شما در کاهش استرس کمک می کند.

در دوره آموزشی رایگان درمان روح و روان یاد بگیرید که چطور استرس، اضطراب، نگرانی و افسردگی خود را از طریق روش های ساده خانگی و طب سنتی کاهش داده و رفع کنید.

دوره درمان روح و روان

روش های خانگی و طبیعی: استفاده از روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن کنجد و روغن بادام باعث تقویت و رشد موهای شما خواهد شد.

استفاده از مواد طبیعی مانند حنای طبیعی، حنای بیرنگ و پودر سدر برای شستشوی مو باعث تقویت مو و افزایش سلامت مو می شود. این مواد باعث تنظیم چربی پوست سر شده و به کاهش ریزش مو کمک می کنند.

یکی از پر کاربرد ترین کارها برای زیبایی خانم ها، رنگ مو است. استفاده از رنگ موی گیاهی بجای رنگ موی شیمیایی ریزش مو را متوقف کرده و باعث تقویت موی شما خواهد شد.

شناخت مزاج و جنس موها: از جمله اصول اولیه در طب سنتی برای درمان هر مشکل، شناخت مزاج است. مزاج شناسی به شما در پیشگیری و درمان بیماری ها کمک می کند. موها می توانند مزاج مختلفی داشته باشند که پیدا کردن مزاج و همینطور جنس آنها به شما در انتخاب روش تقویت مو کمک می کند.

در دوره رایگان مزاج شناسی عطارطب، مزاج شناسی را به سادگی آموزش ببینید و مزاج خود را تشخیص دهید.

دوره مزاج شناسی به زبان ساده

نوشیدن آب کافی: آب کافی باعث حفظ رطوبت مو شده و باعث جلوگیری از خشکی مو می شود. همچنین آب باعث افزایش گردش مواد مغذی در بدن شده که به رشد مو کمک می کند.

چند راهکار ساده طب سنتی برای تقویت مو:

برای رشد مو، یک ساعت قبل از حمام یکی از انواع روغن سیاه دانه، روغن کنجد، روغن فندق، روغن بابونه، روغن آمله، روغن بنفشه، روغن ختمی، روغن نارگیل، روغن جوانه گندم را روی سر خود ماساژ دهید و تا چهل روز و یا بیشتر این کار را تکرار کنید.

روش دیگری که در طب سنتی پیشنهاد می شود استفاده از زرده تخم مرغ است. اگر این تخم مرغ محلی باشد تاثیر آن به مراتب بیشتر است.

همچنین استفاده از حنای طبیعی، وسمه و ترکیبات تقویت دیگر هم به موهای شما کمک می کند.

کارهای دیگر برای تقویت مو، اسپری گلاب به موهایتان است. این کار باعث درخشش بیشتر، تقویت ریشه مو و تسریع رشد مو می شود. گلاب خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی داشته و درمان کننده شوره سر است.

از دید طب سنتی هر روغنی، خواصی برای مو دارد که در زیر به آن اشاره خواهد شد:

روغن نارگیل: برای موی آسیب دیده

روغن کرچک: افزایش رشد مو

روغن زیتون: نرم کننده مو

روغن بادام: افزایش رشد مو

روغن رزماری: جلوگیری از شوره، ریزش مو و سفید شدن مو

روغن کندش: ضد ریزش و رویش مجدد مو

پاسخ به چند سوال مهم در مورد تقویت مو:

چگونه می‌توانم از ریزش مو جلوگیری کنم؟

این سوال یکی از شایع‌ترین سوالاتی است که مردم می‌پرسند. برای جلوگیری از ریزش مو، مهم است که به سلامت کلی بدن توجه کنید و رژیم غذایی متعادلی داشته باشید که شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای سلامت مو باشد.

همچنین مهم است که از محصولات مراقبت از مو و محصولات تقویت مو طبیعی هم استفاده نمایید.

آیا شستشوی روزانه مو مضر است؟

نظرات مختلفی در این باره وجود دارد. برخی معتقدند شستشوی روزانه مو می‌تواند به خشکی و آسیب دیدگی مو منجر شود، در حالی که برخی دیگر می‌گویند این کار مشکلی ایجاد نمی‌کند. توصیه می‌شود که بسته به جنس مو که چرب، معمولی و خشک است، میزان شستشوی موهایتان را تایین کنید.

چه محصولاتی برای تقویت مو توصیه می‌شود؟

استفاده از شامپوهای گیاهی، شامپوهای تقویت کننده مو، محصولات تقویت مو و محصولات مراقبت از موی طبیعی به بهبود سلامت مو کمک کند.

آیا کوتاه کردن مو به تقویت آن کمک می‌کند؟

کوتاه کردن مو می‌تواند به کاهش موخوره و به نظر رسیدن موها بهتر کمک کند و تا حدودی هم باعث تقویت مو خواهد شد.

چگونه می‌توانم موهایم را سریع‌تر رشد دهم؟

رشد سریع‌تر مو نیازمند تغذیه مناسب و سلامت کلی بدن است. مصرف مواد غذایی حاوی آهن، روی، ویتامین‌های گروه B و امگا 3 می‌تواند به رشد بهتر مو کمک کند.