موخوره یکی از مشکلات رایج مو است که می‌تواند ظاهر و سلامت موها را تحت تأثیر قرار دهد. برای مراقبت از مو و جلوگیری از موخوره راه های مختلفی وجود دارد.

در کنار توصیه های زیر حتما از محصولات ضد موخوره سایت هم استفاده نمایید.

خرید محصولات ضد موخوره

برای مقابله با موخوره و جلوگیری از آسیب بیشتر به موها، توصیه‌های زیر می‌توانند مفید باشند:

1- از آب سرد استفاده کنید: شستشوی مو با آب سرد می تواند باعث بسته شدن منافذ مو شده و از ورود مواد مضر به داخل ساقه مو جلوگیری کند. آب داغ می تواند موها را خشک کند و به موخوره منجر شود.

2- آرام شانه بزنید: استفاده از شانه با دندان باز و آرام شانه زدن موها می تواند باعث جلوگیری از گره خوردن و شکنندگی موها شود.

3- به موها حرارت ندهید: استفاده نکردن از وسایل حرارتی مانند سشوار، اتو مو و دستگاه هایی که باعث فر مو می شوند می تواند باعث جلوگیری از آسیب به موهای شما شود.

اتو کردن طولانی مو بدلیل گرمای زیاد سبب حذف لایه چربی ومحافظ مو شده و با آسیب زدن به ساختار مو سبب ضعیف شدن مو و موخوره می شود.

5- موهایتان را به آرامی ببندید: بستن موها طوری که فشار زیادی را به ریشه و ساقه مو وارد کند می تواند باعث شکنندگی و موخوره مو شود.

6- استفاده از محصولات مو مناسب: استفاده از محصولات مراقبت از مو مناسب جنس موی شما بسیار مهم است. بخصوص استفاده از محصولات طبیعی به شما در بهبود موخوره و تقویت مو کمک می کند. همچنین استفاده از شامپو گیاهی سلامت موهای شما را تضمین می کند.

استفاده از صابون های طبیعی مانند صابون زیتون و صابون مراغه هم مفید است.

7- استفاده از مواد طبیعی: استفاده از عسل به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی باعث درمان موخوره می شود.

در مقاله ماسک عسل برای مو، روش ساخت 10 ماسک مو با عسل گفته شده است. ترکیب یک قاشق غذاخوری عسل با سه قاشق غذاخوری روغن زیتون و زدن آن بر روی موهای مرطوب، پیش از شستشو با آب و شامپو، می‌تواند تأثیر بسزایی در ترمیم موخوره داشته باشد.

علاوه بر این، برخی از گیاهان دارویی مانند شیرین بیان، کنجد، گل بابونه و گل ختمی نیز می‌توانند به عنوان شستشو دهنده‌های طبیعی مو عمل کرده و به بهبود موخوره کمک کنند. به عنوان مثال، جوشانده شیرین بیان یا گل بابونه می‌تواند به عنوان یک شستشو دهنده ملایم پس از استحمام استفاده شود.

استفاده از ماسک موی گیاهی و طبیعی که در سایت موجود است هم باعث تقویت مو، رفع آسیب مو و بهبود موخوره می شود.

غذاهایی مانند گوشت گوسفند، بادام، انجیر، خرما، تره، سیر و سیب می توانند به حفظ رطوبت موها و جلوگیری از موخوره کمک کنند.

مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی، غذاهای تند و پر ادویه، غذاهای کارخانه ای، آجیل بوداده، تخم مرغ، چای و قهوه، گوجه و بادمجان را کاهش دهید

استفاده از انواع حنای طبیعی، حنای بیرنگ، پودر سدر به تقویت موها، کنترل چربی پوست سر و جلوگیری از موخوره کمک می کند.

8- موهایتان را کوتاه کنید: مرتب و کوتاه کردن موها هر 6 تا 8 هفته یکبار باعث جلوگیری از موخوره می شود.

9- موهای خیس را شانه نزنید: موها در حالت خیس شکننده تر بوده و شانه زدن آنها باعث موخوره می شود. البته توجه کنید که شانه زدن مرتب موها در زمان خشک بودن مو از گره خوردن مو جلوگیری کرده و بسیار مفید است.

10- رنگ و دکلره: رنگ شیمیایی و دکلره مو باعث آسیب رساندن و ایجاد موخوره می شود. بجای استفاده از رنگ موی شیمیایی، از رنگ موی گیاهی استفاده کنید که به مرور باعث تقویت مو و رفع موخوره می شود.

توصیه های طب سنتی در مورد موخوره:

سرکه‌ سیب را برای مو استفاده کنید. سرکه‌ سیب موخوره و شکنندگی مو را از بین می‌برد و تارهای مو را محکم می کند. برای این کار سرکه سیب را به صورت اسپری استفاده نمایید.

قبل خواب تا صبح موهای سر را با روغن کرچک یا روغن زیتون خوب چرب کنید و تا صبح کلاه به سر بگذارید.

می توانید ماهی یکبار از جوشانده گل بابونه و گل ختمی استفاده نمایید.

نرم کردن مو جهت درمان موخوره بسیار مفید است. برای اینکار نارنج را به‏ طور کامل یعنى با پوست و شهم و هسته‏ هایش بپزید بعد آنها را له کرده و بر موها ضماد کنید. همچنین می توانید گل بابونه شیرازی را پودر و نرم کرده و با آب به صورت خمیر درآورده و روی موها چند ساعت قرار دهید.

چند سوال مهم در مورد موخوره:

1. موخوره چیست؟
موخوره حالتی است که در آن انتهای مو دچار شکافتگی و دوشاخه شدن می‌شود. این مشکل می‌تواند به دلیل آسیب‌های فیزیکی به مو، مانند استفاده بیش از حد از وسایل حرارتی مانند سشوار و اتوی مو، یا استفاده مکرر از مواد شیمیایی مانند رنگ موها ایجاد شود. دلیل موخوره از نظر طب سنتی، خشکی کبد و گرمی بیش از حد کبد است.

2. علت ایجاد موخوره چیست؟
علت‌های مختلفی برای ایجاد موخوره وجود دارد، از جمله حرارت و گرمای زیاد، استفاده از مواد شیمیایی، شرایط آب و هوایی، اصطکاک و نداشتن تغذیه مناسب، حرارت بالای کبد و مشکلات کبدی و داشتن یبوست است

3. چگونه می‌توان از موخوره جلوگیری کرد؟
برای پیشگیری از موخوره، توصیه می‌شود از حرارت زیاد دوری کنید، استفاده از مواد شیمیایی را محدود کنید، یک رژیم غذایی سالم دنبال کنید و موهای خود را به طور منظم کوتاه کنید.

4. برای درمان موخوره چه باید کرد؟
درمان موخوره شامل استفاده از شامپوها و نرم‌کننده‌های مخصوص، مرطوب کردن موها، و کوتاه کردن منظم موها برای از بین بردن قسمت‌های آسیب‌دیده است.