پیدا کردن یک روش مراقبت از مو برای سلامت موهایتان بسیار مهم است. نکته مثبت آن است که اگر روش مراقبت از موی خود را بدانید سلامت موی شما تضمین شده و از طرفی این روش ها به ندرت عوض می شوند.

همچنین استفاده از محصولات مراقبت از مو موجود در سایت عطارطب هم به شما در این زمینه توصیه می شود.

خرید محصولات مراقبت از مو

 

در اینجا نکات کلیدی مراقبت از موی گفته شده است. همچنین برای داشتن موهای زیبا به شما توصیه می شود که مقالات زیر را حتما مطالعه کنید.

تقویت مو

مراقبت از موی چرب

مراقبت از موی خشک

 

مهمترین بخش مراقبت از مو چیست؟

اولین قدم برای نگهداری از مو، تشخیص جنس آن است. انواع مو و مراقبت از آن با هم تفاوت دارند و با توجه به جنس مو، مراقبت از مو هم متفاوت است.

اگر شما بدانید که جنس موهایتان چیست میزان زیادی از مسیر نگهداری از موهایتان را طی کرده اید.

مهمترین جنس موها شامل موهای چرب، موی خشک، موی معمولی، موی مختلط و موهای حساس است.

مثلا اگر موهای چربی داشته باشید، ترشح چربی مو بیشتر بوده و موهایتان به مراقبت و شستشوی بیشتری نیاز دارند.

بسته به جنس موی خود مراقبت از آن را حتما یاد بگیرید

 

در اینجا چند توصیه مهم در مورد مراقبت از مو گفته شده است:

1- شستشوی موها: سشتشوی مناسب مو یعنی حذف پوست مرده از کف سر، ایجاد تعادل در ترشح روغن آن است. 

موهای خود را با انواع شامپو گیاهی و طبیعی و همچنین آب ولرم بشویید. استفاده از آب خیلی داغ یا خیلی سرد باعث آسیب رساندن به موهایتان خواهد شد. هنگام شستشو، شامپو را فقط به ریشه مو بزنید و ساقه مو را با آب و کف حاصل از ریشه بشویید. بعد از شستشو، موهایتان را به طور کامل آبکشی کنید تا هیچ اثری از شامپو یا شوینده باقی نماند.

 

2- انتخاب شامپوی مناسب: بعد از تشخیص جنس موهایتان باید شامپویی مناسب موهایتان انتخاب نمایید.  این به شما کمک می کند تا شامپو گیاهی و محصولات مراقبت از موی مناسب با جنس موی خود را انتخاب کنید.

 

3- مرطوب کننده مو: استفاده از انواع آبرسان مو باعث حفظ رطوبت موهایتان خواهد شد.

 

4- ماساژ مو: یکی از روش های افزایش خون رسانی به موها و تقویت آنها، ماساژ سر است. برای نگهداری از مو و تقویت آن، این کار را با شانه و برس می توانید انجام دهید. البته توجه کنید که هیچ گاه موهایتان را در حالت خیس شانه نکنید زیرا باعث کشش و شکنندگی مو می شود.

همچنین برای رطوبت رسانی و تقویت مو می توانید از انواع روغن آبرسان مو و همچنین روغن تقویت موی سر استفاده نمایید. هچنین استفاده از ماسک مو طبیعی به تقویت و ترمیم موهای آسیب دیده کمک می کند.

استفاده از ماسک موی حنا باعث تقویت مو و جلوگیری از شوره سر می شود. حنا به 2 صورت حنای طبیعی و حنای بیرنگ موجود است که باعث تقویت مو شده و هیچ رنگی به موهایتان نمی دهد.

استفاده از ماسک مو سدر برای تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو بسیار مفید است.

استفاده از روغن هایی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن بنفشه و … برای ماساژ مو و پوست سر بسیار مفید است.

ماساژ مو با روغن رزماری برای تقویت ریشه مو و جلوگیری از ریزش مو نیز مفید می باشد.

 

5- عدم حرارت زیاد به موها: استفاده زیاد از سشوار، اتوی مو و دیگر وسایل حرارتی باعث آسیب رساندن به موهایتان می شود؛ پس سعی کنید که از این موارد کمتر استفاده نمایید.

 

6- تغذیه مناسب: رژیم غذایی سرشار از انواع ویتامین ها، مواد معدنی مانند ویتامین‌ های گروه B، ویتامین C و ویتامین D به تقویت و سلامت مو کمک می کند. در مقاله لیست غذاهای سالم برای تغذیه سالم، 50 تا از مواردی که حتما باید در تغذیه خود رعایت کنید گفته شده است.

همچنین نوشیدن آب به میزان کافی در روز باعث افزایش سلامت و حفظ رطوبت و شادابی موهایتان خواهد شد.

مصرف غذاهای خونساز مانند گوشت قرمز، جگر، حبوبات، سبزیجات و میوه ها را جدی بگیرید.

حتما از مواد غذایی با طبع گرم و تر مانند سیب، انگور، انجیر، بادام و … استفاده نمایید.

پرهیز از مصرف غذاهای سرد و خشک مانند سوسیس و کالباس، فست فود، غذاهای سرخ کردنی و …

 

7- کوتاه کردن موها: نوک گیری موها به طور منظم (هر 6 تا 8 هفته) از موخوره جلوگیری می کند.

 

8- عدم استفاده از مواد شیمیایی: استفاده از رنگ موی شیمیایی و دکلره کردن مو را کاهش دهید. مواد شیمیایی موجود در رنگ مو و دکلره می تواند به موها آسیب برساند. یکی از بهترین جایگزین ها برای رنگ موی شیمیایی، استفاده از رنگ موی گیاهی است. این رنگ ها فقط از گیاهان دارویی تهیه شده اند که نه تنها به موهایتان آسیب وارد نمی کنند، بلکه به مرور باعث تقویت موهایتان هم خواهند شد.

 

9- کاهش استرس: استرس می تواند باعث ریزش مو شود. با انجام فعالیت هایی مانند یوگا، مدیتیشن و تنفس عمیق می توانید استرس خود را کاهش دهید.

 

10- اصلاح مزاج: برای این کار ابتدا باید مزاج خود را تشخیص داده و سپس متناسب با مزاجتان تغذیه مناسبی را داشته باشید. همچنین دانستن مزاج باعث می شود که غذاها و داروهای گیاهی مناسب با مزاج و یا برای اصلاح مزاج خود مصرف نمایید.

مینی دوره مزاج شناسی که در عطارطب موجود است یک دوره آموزشی ویدیویی برای تشخیص مزاج و نکات آموزشی در مورد آن است.

آموزش مزاج شناسی به زبان ساده

 

چه محصولاتی برای موهایم استفاده کنم؟

بهترین گزینه برای مراقبت از مو استفاده از محصولات گیاهی و طبیعی است. در سایت عطارطب انواع محصولات مراقبت از مو طبیعی موجود است.