شوره سر می‌تواند مشکلی آزار دهنده باشد، اما راه های زیادی برای رفع این مشکل و مراقبت از مو وجود دارد که برخی از مهمترین موارد آن در اینجا بررسی می شود.

در عطارطب انواع محصولات مراقبت از مو و محصولات ضد شوره سر موجود است.

 

روش های کنترل شوره سر:

1. استفاده از شامپو ضد شوره: یکی از ابزارهای کنترل شوره سر، استفاده از شامپو های مخصوص شوره است.

در این مورد اگر از شامپو گیاهی استفاده شود، تاثیر مثبت بیشتری خواهد داشت. همچنین استفاده از شامپویی که مخصوص جنس موی شما باشد هم به بهبود و رفع این مشکل کمک می کند. در عطارطب انواع شامپو ضد شوره گیاهی موجود است.

خرید شامپو ضد شوره سر گیاهی

 

مهم است که شامپو را برای چند دقیقه روی سر نگه دارید و سپس به خوبی آبکشی کنید.

 

2. شستشوی منظم موها: شستشوی منظم مو باعث حذف سلولهای مرده پوست سر شده و باعث کاهش شوره سر خواهد شد. اگر شوره سر دارید یکی از راه ها این است که حداقل روزی یکبار موهایتان را بشویید.

 

3. استرس نداشته باشید: استرس می‌تواند بر سلامت پوست سر تأثیر بگذارد و شوره را تشدید کند. داشتن آرامش باعث سلامت شما و سلامت پوست و موی شما خواهد شد.

در دوره رایگان درمان روح و روان یاد بگیرید که چطور استرس، اضطراب و نگرانی را از خود دور کنید و آرامش داشته باشید.

دوره درمان روح و روان

 

4. تغذیه سالم: تغذیه صحیح یکی از رموز داشتن بدن، پوست و مویی سالم است. رژیم غذایی سالم و سرشار از امگا – 3 و مواد معدنی به سلامت شما کمک می کند. همچنین کاهش مصرف چربی و غذاهای تند راه دیگر جلوگیری از شوره سر است.

 

5. مراقبت‌های خانگی ضد شوره: برخی از درمان‌ های خانگی مانند استفاده از روغن درخت چای، روغن نارگیل، و روغن آلوئه ورا می‌توانند به کاهش علائم شوره سر کمک کنند.

استفاده از انواع حنای طبیعی، حنای بیرنگ و پودر سدر به تقویت مو و رفع شوره سر کمک می کند.

 

6- از آب داغ استفاده نکنید: از آب داغ برای شستشوی موهای خود استفاده نکنید. آب داغ می تواند پوست سر را خشک کند و شوره سر را تشدید کند.

 

7- حوله نرم استفاده کنید: حوله زبر برای خشک کردن موها باعث تحریک پوست سر و افزایش شوره سر شود.

 

8- موهایتان را کوتاه کنید: مرتب کردن موها و کوتاه کردن موها باعث حذف سلولهای مرده پوست سر و کاهش شوره سر خواهد شد. هر 6 – 8 هفته یکبار موها را نوک گیری نمایید.

 

9- از رنگ شیمیایی و دکلره کردن موهای خود خودداری کنید: رنگ شیمیایی و دکلره کردن موها می تواند پوست سر را تحریک کنند و شوره سر را تشدید کنند. سعی کنید بجای آن از رنگ مو گیاهی استفاده کنید تا پوست سر تقویت شده و شوره سر هم به مرور رفع گردد.

خرید رنگ موی گیاهی

 

چند توصیه مهم درمان شوره سر در طب سنتی:

از دید طب سنتی شوره سر نتیجه خشکی مغز و وجود مواد زائد درگوارش است. یکی دیگر از عمده دلایل شوره، بد‌کار کردن کبد است که باعث سوخت‌ و‌ ساز بیش‌ از‌ حد در پوست سر می‌شود و شوره ایجاد می‌کند.

یکی از سوالات معمولات این است که چه روش های خانگی برای درمان شوره سر وجود دارد؟ در اینجا چند راه کار خانگی مبتنی بر طب سنتی برای شما گفته خواهد شد.

استفاده از سرکه سیب: یکی از بهترین روش ها برای تقویت مو، مراقبت از مو و رفع شوره سر، استفاده از سرکه سیب است. برای اینکار یک فنجان آب گرم را با یک فنجان سرکه سیب مخلوط کنید و بر روی موی سر ماساژ دهید. پس از ۲۰ دقیقه (15 تا 1 ساعت) مو ها را بشوئید. این کار را هفته ای ۳بار انجام دهید.

استفاده از روغن طبیعی: استفاده از روغن های طبیعی برای ماساژ مو مانند روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن گل سرخ و روغن بنفشه گزینه های خوبی برای تقویت مو و رفع شوره سر هستند. از این روغن ها 2 ساعت قبل از حمام می توانید استفاده نمایید.

یکی دیگر از راه های ساده کمک به رفع شوره سر، حجامت عام، 1 الی 2 مرتبه و ماهی یکبار است.

روغن کرچک و روغن زیتون را با هم ترکیب کرده و موهایتان را با ان ماساژ داده و اجازه دهید نیم ساعت بماند و سپس موها را کاملا آبکشی کنید

استفاده از حنای طبیعی و یا حنای بیرنگ یکی از راه های ساده رفع شوره سر است.

حذف کامل مواد قندی و نشاسته ای مثل ( نان ، برنج ، ماکارونی ، کیک ، شیرینی جات ، بیسکویت و سایر تنقلات …. حتی آجیل) ، غذاهای چرب و سرخ کردنی و انواع فست فود ( کالباس ، ماکارونی ، پیتزاها ، سوسیس ، الویه و لانزانیا 

 

در اینجا به برخی از رایج‌ترین سوالاتی که مردم در مورد شوره سر دارند، پاسخ می‌دهیم:

1. آیا شوره سر مسری است؟

خوشبختانه، شوره سر مسری نیست. این یک وضعیت پوستی است که به دلیل عوامل مختلفی مانند خشکی پوست سر یا رشد بیش از حد قارچ موجود در پوست سر ایجاد می‌شود. البته از نگاه طب سنتی این مسئله مربوط به مشکلات کبد و مواد زائد داخل بدن است.

 

2. آیا شوره سر به طور دائم قابل درمان است؟

درمان شوره سر ممکن است به تغییراتی در سبک زندگی و استفاده از محصولات مراقبت از مو و پوست سر نیاز داشته باشد. بسته به رعایت موارد مراقبتی از موهایتان می توانید این مشکل را به طور دائم رفع کنید.

 

3. آیا شوره سر می‌تواند منجر به ریزش مو شود؟

شوره سر به خودی خود معمولاً باعث ریزش مو نمی‌شود، اما خارش شدید و مداوم می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب برساند و در نتیجه به ریزش مو منجر شود.

 

4. آیا استرس می‌تواند باعث شوره سر شود؟

استرس می‌تواند بر سلامت پوست و مو تأثیر بگذارد و ممکن است در برخی افراد باعث تشدید شوره سر شود.