خواص گیاهان دارویی, مقالات

فواید و خواص فندق برای بدن از دیدگاه طب سنتی و داروی گیاهی

خواص میوه فندق

در بین گیاهان دارویی، خواص فندق به عنوان یک میوه، گیاه درمانی و داروی گیاهی بسیار مورد توجه بوده و هست. 

این گیاه که بیشتر به عنوان آجیل مصرف می‌شود دارای خواص دارویی و درمانی بیشماری است که در ادامه مطلب با برخی خواص میوه فندق در طب سنتی و نحوه مصرف آن آشنا می‌شوید.

این گیاه با نام میوه فندق و نام انگلیسی Hazelnut، و نام علمی Corylus avellana شناخته می‌شود.

قسمت‌های مورد استفاده میوه فندق:

برگ، شکوفه، گل و پوست آن مخصوصا پوست ریشه که قابض است.

 

برخی از خواص فندق و روغن آن:

در اینجا می‌توانید برخی خواص فندق و روشهای مصرف آن را به صورت اسلاید ورق بزنید و ببینید.

برای دیدن اسلایدها، اسلایدها را به سمت چپ ⇐ حرکت دهید.

 

اثرات و خواص فندق در طب سنتی بر بدن:

درمان بیماری قندی، تقویت کننده بدن، تقویت کننده روده و معده، تقویت نیروی جنسی، دفع کننده سموم از بدن، رفع سرفه مزمن، افزایش دهنده فشار خون.

به دلیل داشتن مقادیر زیادی از مواد نشاسته ای از این به دلیل دارا بودن مواد معدنی زیاد مانند کلسیم  پتاسیم فسفر منیزیم سدیم و آهن غذای بسیار خوبی برای مبتلایان به بیماری قند است.

خواص فندق

 

خواص فندق تازه برای سلامت بدن در طب سنتی:

  1. نوزادان و کودکان: یکی از خواص فندق، کلسیم بالای موجود در آن است که موجب افزایش رشد و تقویت استخوان و دندانها در کودکان و نوزادان می‌شود. همچنین این گیاه دارویی حاوی مقادیر مناسبی آهن برای درمان کم خونی نیز هست. این میوه دارویی ویتامین، مواد معدنی و فیبر بسیار خوبی دارد و یک میان وعده بسیار مقوی برای کودکان می‌باشد.
  2. جنین و زنان باردار: این میوه دارویی به دلیل داشتن مقادیر زیاد فولات، برای زنان باردار مفید بوده از کم خونی و مشکلات و نقص عصبی نوزاد و جنین جلوگیری می‌کند. همچنین فیبر موجود در گیاه دارویی فندق برای پیشگیری و درمان یبوست دوران بارداری بسیار مفید است. این گیاه یک میان وعده بسیار مقوی برای زنان شیرده به حساب می‌آید.
  3. مردان: در طب سنتی از خواص فندق برای افزایش تولید اسپرم و همچنین درمان ناتوانی جنسی و ناباروری در آقایان استفاده می‌شود.
  4. سندروم پیش از قاعدگی: مقادیر بالای منیزیم، ویتامین E و کلسیم موجود در فندق برای پیشگیری از سندروم پیش از قاعدگی و علائم آن مفید بوده و درد شدید پریود را بهبود می بخشند.
  5. دیابت و قند خون: برخی تحقیقات نشان می دهد که خواص فندق موجب میشود که عدم تحمل گلوکز در فرد بهبود یابد. همچنین سطح بالای منیزیم موجود در آن به کاهش قند خون کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. میوه تازه فندق حاوی مقادیر زیادی چربی های مفید برای بدن است که می تواند به کاهش کلسترول خون بالا در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.
  6. کبد چرب: این گیاه یکی از بهترین مغزها برای سم زدایی و پاکسازی کبد بوده که می‌تواند به درمان کبد چرب کمک کند.
  7. معده و دستگاه گوارش: یکی دیگر از خواص فندق، فیبر موجود در آن است که به بهبود هضم غذا کمک می‌کند و منگنز موجود در آن متابولیسم پروتئین و کربوهیدرات در معده و دستگاه گوارش را تسهیل کرده و نفح شکم را کاهش می‌دهد.
  8. یبوست: خواص فندق در طب سنتی به عنوان یک داروی گیاهی بسیار زیاد است و یکی دیگر از آنها مقادیر بالای فیبر موجود در میوه فندق است که به بهبود حرکات روده کمک کرده و برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می باشد.
  9. سنگ کلیه: مصرف منظم گیاه دارویی فندق اگر هر روز صورت گیرد باعث سم زدایی و پاکسازی کلیه‌ها و درمان سنگ کلیه می‌شود.
  10. تقویت سیستم ایمنی بدن: مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در فندق تازه و خشک به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا و بیماری های عفونی را کاهش می دهد.
  11. فشار خون: مقادیر بالای منیزیم و پتاسیم فندق، فشار خون را کاهش می‌دهد.
  12. کلسترول خون: برای درمان کلسترول خون میتوان از خواص فندق استفاده نمود. مقادیر بالای اسید های چرب غیر اشباع و فیبر موجود در این داروی گیاهی به کاهش کلسترول خون بالا کمک می کنند.
  13. سلامت قلب: خواص فندق موجب میشود که کلسترول و فشار خون کاهش یافته و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را بهبود می بخشد. علاوه بر این مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در گیاه دارویی فندق، التهاب در بدن را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.
  14. مغز: این گیاه دارویی حاوی مقادیر بالایی از ویتامین E، منگنز، تیامین، فولات و اسید های چرب مفید است که برای سلامت مغز و پیشگیری از ابتلا به زوال عقل و بیماری های آلزایمر و پارکینسون موثر می باشند.
  15. سرطان: از خواص فندق در پیشگیری از سرطان قافل نشوید. میوه تازه فندق حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان و ویتامین E است که برای پیشگیری از انواع سرطان های پروستات، پستان، روده بزرگ و ریه مفید می باشد. همچنین خواص فندق به عنوان یک ضد تومور و ضد سرطان به دلیل داشتن مقادیر بالای منگنز و تیامین کاملا شناخته شده است.
  16. بدنسازی: بدنسازان نیز می‌توانند از خواص فندق تازه استفاده کنند. این گیاه دارویی حاوی مقادیر بالای کلسیم و منیزیم است که باعث تقویت عضلات شده و از اسپاسم، گرفتگی و یا تنش عضلانی پس از تمرینات بدنسازی جلوگیری می کند. مقادیر بالای پروتئین موجود در فندق به افزایش چربی سوزی ورزشکاران کمک کرده و عضله سازی را بهبود می بخشد.
  17. منبع غنی پروتئین گیاهی: از جمله خواص فندق آن است که حاوی مقادیر بالای پروتئین است و به عنوان یکی از منابع طبیعی و گیاهی پروتئین برای گیاهخواران، افراد وگن و خام گیاهخواران محسوب می شود.
  18. رفع استرس، اضطراب و افسردگی: داشتن مقادیر کافی اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین B6 و … سنتز انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین را افزایش داده و به کاهش استرس و اضطراب به درمان افسردگی کمک می کنند.
  19. پوکی استخوان: کلسیم، منیزیم و منگنر موجود در مغز فندق به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر شکستگی استخوان ها و پوکی استخوان را کاهش می دهد.
  20. سلامت سیستم عصبی: ویتامین B6 از مواد ضروری برای عملکرد درست اسیدهای آمینه می باشد که برای سلامتی سیستم عصبی حیاتی می باشند. از خواص فندق میتوان به این اشاره کرد که حاوی مقادیر بالای ویتامین B6 می باشد. ویتامین B6 برای تولید انتقال دهنده های عصبی از جمله اپینفرین، ملاتونین و سروتونین ضروری می باشد. کمبود ویتامین B6 از تولید پروئین میلین جلوگیری کرده و در سیستم عصبی مشکل ایجاد می کند.

خواص فندق در طب سنتی

خواص فندق برای زیبایی، پوست و مو:

  1. ضدپیری: خواص فندق به عنوان یک داروی گیاهی ضد پیری، به دلیل داشتن ویتامین E، A و C موجود در خودشناخته شده است. این گیاه دارویی از چین و چروک روی پوست جلوگیری کرده و علائم پیری را کند می کند.
  2. مرطوب کننده پوست:  ویتامین E و چربیهای سالم میوه فندق باعث آبرسانی، نرمی و لطیف شدن پوست می‌شود.
  3. ضدآفتاب طبیعی: این گیاه دارویی یک ضد آفتاب طبیعی عالی به حساب می‌آید.
  4. شادابی و سلامت پوست: آنتی اکسیدان های موجود در فندق نقش حیاتی در حفظ سلامتی پوست ایفا می کند. فلانوئیدها با بازسازی سلول های پوست و از بین بردن سلول های مرده باعث شادابی و جوانی پوست می شوند.
  5. تقویت کننده موها: برای تقویت مو میتوانید هر شب قبل از خواب از روغن گیاه فندق روی پوست سر و موها بمالید و چند دقیقه ماساژ داده و صبح موها را بشویید.
  6. درمان موخوره: برای رفع موخوره موهای خود را با روغن فندق ماساژ دهید. این کار باعث از بین رفتن موخوره و درخشندگی موها می شود.
  7. جوان سازی پوست صورت: مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E موجود در فندق به رفع سلول های مرده پوست کمک می کنند و با از بین بردن چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شوند.
  8. آبرسان طبیعی پوست: مغز فندق خام و فندق خشک حاوی مقادیر بالای ویتامین E می باشد که به عنوان یک آبرسان طبیعی به افزایش رطوبت پوست کمک کرده و پوست را صاف و نرم نگه می دارد.
  9. درمان آکنه و جوش صورت: خواص فندق برای درمان جوش و آکنه نیز ثابت شده است. این گیاه دارویی به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی که دارد به پیشگیری و درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.
  10. مناسب برای رنگ مو: فندق به عنوان یک ماده طبیعی برای رنگ کردن مو ها استفاده می شود؛ اگر می خواهید بودن استفاده از رنگ مو های شیمیایی، مو های خود را رنگ کنید به شما پیشنهاد می کنیم که از فندق استفاده کنید چون یک رنگ قهوه ای زیبا به مو ها می بخشد.
  11. درمان موهای خشک و آسیب دیده: فندق یک آبرسان و مرطوب کننده طبیعی برای مو هاست که می تواند مو های خشک و آسیب دیده را درمان کند.

 

خواص و اثرات فندق تازه برای کم خونی:

مطالعات نشان می دهد که مقادیر قابل توجه آهن موجود در فندق به افزایش تولید گلبول های قرمز خون کمک کرده و باعث درمان کم خونی یا آنمی می شود.

از جمله خواص فندق در طب سنتی باید به مقدار زیادی ویتامین‌های «آ»، «ب»، «ث» و «ای» نیز اشاره کرد. همچنین کلسیم، فسفر و آهن زیادی دارد. به این علت خوردن فندق، کم خونی را معالجه می‌کند.

 

خواص فندق در طب سنتی برای فشار خون بالا:

مصرف فندق حدود 46 میلی گرم منیزیم به بدن می‌رساند که با کاهش فشارخون و خطر ابتلا به دیابت ارتباط دارد.

مواد مغذی موجود در فندق از جمله چربی های سالم، منیزیم، پتاسیم و فیبر برای کاهش فشار خون بالا و خطرات ناشی از آن مانند سکته مغزی و بیماری های قلبی مفید است.

 

خواص فندق در طب سنتی برای وزن بدن:

از جمله خواص فندق میتوان به مقادیر بالایی تیامین اشاره کرد که متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شود، همچنین منگنز موجود در فندق با بهبود آنزیم‌های گوارشی برای کاهش وزن افراد چاق مفید می باشد.

مقادیر بالای فیبر موجود در فندق هم باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

همچنین اگر به دنبال روش هایی برای افزایش وزن هستید به شما پیشنهاد می کنیم که مغز فندق را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. فندق تازه حاوی مقادیر بالای مواد مغذی است و اگر روزانه 56 گرم فندق مصرف کنید به افزایش وزن و چاقی صورت کمک می کند.

مصرف مقادیر کم فندق باعث کاهش وزن و مصرف زیاد فندق موجب افزایش وزن میشود.

 

طبیعت (مزاج):

گرم و خشک

 

هشدار و مضرات میوه فندق:

با وجود زیاد بودن خواص فندق، اگر این گیاه دارویی به مقدار کم خورده شود، به هیچ وجه مضر نیست، ولی افراط در خوردن آن ایجاد نفخ، گاز شکم، و استفراغ می‌کند. برای جلوگیری از این عوارض، آنهایی که سرد مزاج هستند، باید این گیاه دارویی را با آب و عسل و گرم‌‌ مزاجان آن را با سکنجبین بخورند.

مغز فندق ممکن است در بعضی افراد باعث حساسیت و واکنش های آلرژیک شدید مانند شوک آنافیلاکسی شود.

روغن فندق طبیعی که بر پایه طب سنتی تهیه شده است.

اگر سوالی در زمینه این مقاله دارید، آن را در بخش دیدگاه مطرح کنید تا در اولین فرصت به سوال شما پاسخ داده شده و همچنین پاسخ برای شما ایمیل شود.

[ratings]

منبع: عطارطب

پیشنهاد عطارطب به شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *